Flyrejser - hoteller find dem her

Billig ferie til Sardinien

Efter lange overvejelser omkring årets feriemål, faldt valget til sidst på Sardinien. Fordelene var åbenlyse : Italiensk mad (med hovedvægten på seafood), smuk natur, afslappet atmosfære som endnu ikke er ødelagt af ”masseturisme”, billedskønne sandstrande og krystalklart vand. Men men men, det viste sig jo desværre hurtigt, at priserne for transport og ophold var væsentligt højere end de klassiske charterdestinationer, og vi var faktisk lige ved at opgive turen fordi vi mente at det ville blive for dyrt.

Men så begyndte vi at støvsuge nettet for de lidt mere ”skæve” måder at komme til Sardinien på. Vi gik ind på www.fly-rejser.dk og søgte på Olbia, og minsandten om ikke vi fandt nogle billetter fra Berlin til Sardinien (Olbia lufthavn) for kun 1.200 kr. tur retur for 2 personer med Easyjet. Vi var enige om at det var så ekstremt billigt at der uden problemer også kunne blive råd til bustransporten fra København til Berlin og hjem igen, så vi bestilte flybilletterne og bookede bustransporten til Berlin hos Säfflebussen. Vi fandt senere ud af, at Säfflebussen ikke er det billigste af busselskaberne som kører til Berlin, så der kunne vi have sparet yderligere et par hundrede kroner.
Samlet pris for transport til Sardinien for 2 personer tur retur : 2.580 kr.
Nu hvor transporten var på plads, gik vi i gang med at finde et billigt hotel på Sardinien. Vi fandt hurtigt ud af, at hvis man ville

bo på Costa Smeralda, som jo er Sardiniens ”Whiskybælte”, så kom man oftest til at betale flere tusinde kroner om dagen for et hotel som lå bare nogenlunde i nærheden af en strand, og selvom vi havde tænkt os at leje bil, ville vi gerne bo i gå afstand fra en god strand da det næsten altid koster penge at parkere ved strandene. Via www.fly-rejser.dk fandt vi endelig et hotel i byen Santa Theresa helt oppe på den nordlige spids af Sardinien. Hotellet var 3-stjernet, havde aircondition og lå ca. 500 meter fra en fantastisk strand, og så kostede det kun 5.850 kr. for 13 overnatninger.

Nu manglede vi bare at leje en bil. Vi ville gerne have en kategori C bil med aircondition, og eftersom at vi tidligere har erfaret hvordan man kører bil i Italien, var vi enige om, at der ikke skulle være nogen form for selvrisiko på bilen i tilfælde af uheld. De fleste steder kostede det betydelige ekstrabeløb hvis ikke man ville have nogen selvrisiko, men vi fandt frem til at den billigste billeje var hos Mr. Peter (www.mrpeter.dk). Hos Mr. Peter kunne man også bestille hoteller i Italien, men ikke umiddelbart det som vi havde fundet frem til. Men når vi nu alligevel skulle leje bil der, så spurgte vi om de også kunne skaffe det hotel vi havde fundet, og hvad det i givet fald ville koste. Dagen efter havde vi et tilbud på hotellet, og det var næsten 500 kr. billigere end det vi selv havde fundet frem til på den internationale hotel-side. Så vi bestilte billejen og hotellet hos Mr. Peter og kunne så opstille følgende rejsebudget :

Samlet pris for transport til Sardinien for 2 personer tur retur : 2.580 kr.
Hotel på Sardinien (13 overnatninger i dobbeltværelse) : 5.400 kr.

Billeje i 13 dage på Sardinien incl. fuld forsikring og 0 kr. i selvrisiko : 3.180 kr.

I alt 11.160 kr.

Da vi nu kunne konstatere, at vi havde fået tingene så billigt at vi lå under vores budget, besluttede vi os for at snuppe en dag i Berlin på udturen, hvilket blot krævede at vi tog bussen til Berlin en dag tidligere end først planlagt. Der var råd til forkælelse, så vi bookede et værelse på det helt nye Mövenpick hotel i Berlin, hvorfra vi uden problemer kunne gå rundt til de mest centrale gader og pladser.

Og hvordan var der så på Sardinien – jo, de første 2 dage blæste det faktisk for meget til at man havde lyst til at ligge på stranden (sandfygning og flyvende parasoller), så der kørte vi i stedet lidt rundt i området og så på de smukke kyststrækninger og små havne. Men heldigvis varede vinden ikke ved, og på 3. dagen kunne vi endelig komme på stranden og nyde solen og vandet. Vi fandt dog hurtigt ud af, at det ikke kunne betale sig at leje parasol og liggestole på stranden, for det kostede 10 Euro pr. del, dvs. 30 Euro for 2 liggestole og en parasol hver dag. Så vi købte i stedet vores egen parasol og to strandstole hvilket kostede os i alt 32 Euro. Så den investering var jo hurtigt tjent hjem. Og så stod resten af ferien ellers på sol, strand og masser af italiensk mad – ikke så ringe endda.

Marc & Pernille

”Vores” strand

Man kunne se over til Korsika